Koniec roku – czas podsumowań i planów

Koniec roku to nie tylko czas wzmożonej pracy dla działów marketingu i sprzedaży, w związku z gorącym okresem wywołanym zbliżającymi się świętami, ale również często zamykaniem oraz czyszczeniem rocznych budżetów przez nabywców instytucjonalnych. Jest to również czas na ponowną ocenę przyjętej wcześniej strategii marketingowej i zastanowienie się, jak wejść w nowy rok ze świeżym spojrzeniem oraz nowymi i wyjątkowymi pomysłami. Zbliżający się koniec roku to doskonały moment, by upewnić się, czy strategia okazała się efektywna, budżet wystarczający oraz zaplanowanie działań na kolejne miesiące w taki sposób, by udało się pozyskać nowych klientów, zachować dotychczasowych, skłaniając ich jednocześnie do kolejnych zakupów, a uśpionych „obudzić” i zachęcić do dalszej współpracy. To również czas, w którym warto spojrzeć na pojawiające się trendy, poznać zmiany w zachowaniach nabywców, ale także podsumować działania konkurencji i spróbować przewidzieć jej kolejne kroki, by przypadkiem nie zaplanować czegoś podobnego. To jednak przede wszystkim czas na wykorzystanie wszystkich możliwości, jakie niesie ze sobą nowy rok oraz minione doświadczenia. Co zatem zrobić, by cały ten proces przebiegał sprawnie, i pomimo wzmożonych codziennych działań, był dla wszystkich biorących w nim udział przyjemnością, a nie udręką?

Organizacja pracy – najpierw poukładaj bieżące działania 

Wykorzystaj dynamikę

Media społecznościowe, ale też inne kanały komunikacji, o tej porze nabierają ogromnego rozpędu i w ostatnich tygodniach roku są wręcz rozgrzane do czerwoności. Jest to zatem idealny czas na wykorzystanie nowych perspektyw i nawet niekonwencjonalnych pomysłów. Jeśli każdy brand wkłada więcej wysiłku w swoje media oraz w płatne formy (i więcej publikuje), dlaczego nie zrobić tego samego, by jeszcze mocniej zaznaczyć swoją pozycję? Niezależnie od tego, czy oznacza to dodanie motywu powiązanego ze świąteczną kampanią, czy publikowanie większej liczby klimatycznych grafik, czy też tworzenie dodatkowych unikalnych treści, ale też poniesienie dodatkowych kosztów, zawsze warto dostosować się do aktualnego sezonu!

Dostosuj swój email marketing

Każdego dnia ludzie są wręcz bombardowani emailami, a w okresie świątecznym „naloty” brandów na skrzynki odbiorców odbywają się częściej niż zwykle. Od kuponów, przez dedykowane oraz personalizowane promocje i oferty, aż po serdeczne życzenia wysyłane w różnej formie. Właśnie dlatego, o tej porze roku, musi nadejść ten moment, w którym strategia email marketingowa jest dopracowana nawet w najdrobniejszym szczególe i umożliwia precyzyjne trafianie do świadomości odbiorców. Należy zatem postawić na bardziej przyciągające wzrok motywy, wzmocnić przekazy i postawić na unikalne treści i formy, które pozwolą na wyróżnienie się na tle innych i zapamiętanie.

Spójrz na konkurencję

Konsekwentne „śledzenie” poczynań konkurencji powinno być częścią strategii marketingowej w trakcie wszystkich miesięcy, choć przełom roku to świetny czas na poznanie szerszej perspektywy w tym obszarze. Warto przyglądać się temu, co robią najsilniejsi konkurenci, aby również móc zakończyć rok na najwyższym poziomie, ale też być może zaczerpnąć inspiracje i jeszcze bardziej ulepszyć swoje działania i wyróżnić własną strategię, szczególnie tą, która ma dopiero powstać.

Nie poddawaj się

Marketing przedświąteczny jest kluczowy, ale nie warto poddawać się nigdy, nawet gdy sezon świąteczny dobiegnie końca. Poświęcenie czasu, aby kontynuować tworzenie zabójczych emaili, kreatywnych grafiki i angażujących treści zwróci się z nawiązką. Warto poświęcić również czas na rozwój własnych kanałów, ale przede wszystkim na realizację kolejnych efektywnych działań w ramach strategii na kolejne kilkanaście miesięcy.

Okaż swoją wdzięczność

Znajdź chwilę na stworzenie emaila z podziękowaniem dla klientów (lub innej ciekawej formy), by wiedzieli, że są ważni i że nie zostali „złowieni” tylko dla biznesu, ale że łączą Was wspólne wartości i historia. Wysłanie przemyślanego i wypełnionego wdzięcznością oraz ludzkimi emocjami maila do wszystkich klientów, pozwala zapaść w ich pamięć i zwykle jest gwarancją tego, że pomyślą o brandzie zawsze, gdy będą go potrzebować.

Bezpłatna konsultacja

Czas podsumowań

Mając w planach podsumowanie dotychczasowych działań i przygotowanie strategii na kolejne miesiące, warto najpierw upewnić się, czy w piku aktywności pod koniec roku, dostępne są wszystkie niezbędne do podjęcia tych aktywności zasoby, przede wszystkim ludzkie. Może się bowiem okazać, że w ferworze walki z bieżącą, wzmożoną działalnością, brakuje rąk do codziennej pracy, a co dopiero do analiz, podsumowań i planowania.

Analiza

Podsumowanie i weryfikacja strategii marketingowej musi opierać się na analizie różnych danych i informacji. Do najważniejszych należą: analizy danych ilościowych dotyczących zachowań klientów, takich jak: reakcje na poszczególne inicjatywy marketingowe, historia wyszukiwania online i wzorce zakupów, czy dane dotyczące kampanii email marketingowych oraz np. kampanii reklamowych w mediach społecznościowych. Wnioski płynące z tych analiz mogą wskazać, które aktywności odniosły największy sukces w ciągu roku (a które mogły być lepsze) i w co warto dalej inwestować.

Inna perspektywa

Ważnym działaniem w czasie podsumowań są rozmowy z pracownikami pełniącymi role związane z obsługą klienta czy sprzedażą w różnych kanałach i zajmujących stanowiska operacyjne. Oni również mają wiedzę, która może być nieoceniona przy optymalizacji i planowaniu inicjatyw marketingowych. Warto zatem zaplanować pod koniec roku czas w swoim kalendarzu na spotkania z takimi osobami i zebrać oraz omówić pomysły pracowników innych działów, dotyczące sposobów poprawy obsługi klienta, promocji lub usług na nadchodzący rok, a także przetestować ich sugestie na małą skalę, by zapewnić sobie czas na wprowadzenie ewentualnych zmian.

Budżet pod lupą

Kolejnym elementem podsumowań aktywności marketingowych pod koniec roku jest weryfikacja budżetu. Wymaga ona przejrzenia wszystkich wydatków – faktur, zestawień i porównania ich z szacunkami przyjętymi rok wcześniej. Dodatkowo warto dokonując tego porównania zastanowić się, czy wydatki marketingowe zostały zrealizowane zgodnie z określonymi celami biznesowymi, czy większa inwestycja marketingowa przyciągnęłaby więcej klientów, czy wykorzystanie lepszych technologii lub zasobów dostawców zoptymalizowałyby procesy marketingowe pod kątem różnych wyników? Wzięcie pod uwagę wszystkich możliwych czynników może niezwykle pozytywnie wpłynąć na efektywność kolejnych planowanych działań, ale również na ich wachlarz w kolejnych miesiącach.

Okres okresowi nierówny

Dokonując analizy strategii marketingowej za mijający rok, warto podzielić go na okresy i przyjrzeć się dokładnie aktywnościom realizowanym w poszczególnych miesiącach i kwartałach. Takie podejście pozwala na dokonanie rozsądnej oceny pod kątem wydajności poszczególnych działań, ale również daje możliwość zastanowienia się, w jaki sposób można dostosować kwartalne kalendarze marketingowe, aby uzupełnić ewentualne różnice, które pojawiły się w ciągu roku, takie jak: wspieranie historycznie słabszych miesięcy, poprzez bardziej agresywne promocje i inwestowanie mniejszych zasobów w miesiące, które są z natury dobre.

Czas planowania

Po dokonaniu niezbędnych analiz można rozpocząć proces planowania nie tylko samych działań, ale również budżetu i jego lokacji w określone kanały. Zanim jednak silniki kreatywne zostaną odpalone, warto przyjrzeć się samej ofercie na kolejny rok oraz wyznaczonym celom biznesowym. To one będą bowiem determinować przygotowywane hasła, przekazy, treści, ale przede wszystkim grupę docelową oraz kanały dotarcia, a także wysokość budżetu, jaki trzeba będzie przeznaczyć na realizację określonych działań. W czasach, w których internet nie tylko cieszy się największą popularnością wśród marketerów, ale przede wszystkim, szczególnie w okresie pandemii, gdy jego znaczenie dla konsumentów jeszcze wzrosło, warto zastanowić się nad odpowiednim rozłożeniem działań wspierających sprzedaż na poszczególne kanały dotarcia tak, by bez względu na jakiekolwiek zewnętrzne czynniki, móc stale je realizować.

Planowanie kreatywne

Wybrane elementy strategii zwykle pojawiają się już na etapie prowadzonych analiz. Na etapie planowania z tych poszczególnych, rozrzuconych części, tworzona jest spójna mapa, która w kolejnych miesiącach ma doprowadzić firmę do sukcesu w danym obszarze. W proces planowania strategii marketingowej, w zależności od branży, w jakiej działa dana firma oraz jej wielkości, mogą być włączeni również pracownicy innych działów, którzy ze względu na charakter ich pracy, mogą mieć znaczący wpływ na jej ostateczny kształt oraz w efekcie jej skuteczność.

Sam proces kreatywny podczas tworzenia strategii marketingowej to dla wielu marketerów najlepszy etap planowania. W jego trakcie odbywają się zazwyczaj najbardziej interesujące rozmowy, a towarzysząca pracującym nad strategią osobom energia, jest nieporównywalna do żadnej innej, a przecież wytwarzana jest w tak trudnym dla wszystkich okresie. To bez wątpienia kluczowy czas dla marketingu, który w tym okresie działa już na najwyższych obrotach, dowiaduje się kolejnych istotnych informacji na temat organizacji i jej planów na kolejne miesiące i to one są kluczowe dla przyszłych działań.

Elementy kreatywne są później nakładane na wybrane działania, narzędzia, harmonogram oraz budżet i w efekcie całego procesu planowania wraz z nowym rokiem firma może rozpocząć kolejny etap swojej aktywności. 

Proces weryfikacji i planowania strategii marketingowej to jeden z ciekawszych procesów, jakie zachodzą w rocznym cyklu życia firmy. Bez względu na to, czy dana organizacja posiada wewnętrzy dział marketingowy, czy tym obszarem zajmuje się dla niej doświadczona agencja, w podsumowanie i planowanie kolejnych działań wspierających sprzedaż, zwykle i tak zaangażowanych jest wiele osób z organizacji. Koniec roku może wydawać się tylko zakończeniem, ale stanowi okazję do wykorzystania danych zebranych w ciągu roku do zaplanowania jeszcze bardziej przemyślanego kolejnego startu. Wykorzystując koniec roku do zbierania i przeglądania danych analitycznych, efektywnościowych i finansowych w obszarze marketingu zapewnia się stworzenie przemyślanej strategii, która konsekwentnie wspierać będzie potrzeby, cele i rozwój firmy w kolejnych miesiącach.

Bezpłatna konsultacja

Zaufali nam

Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam
Zaufali nam

Dowiedz się jak zwiększamy wartość inwestycji deweloperskich oraz generujemy wysokiej jakości leady sprzedażowe

Bezpłatna konsultacja
Kontakt