Choć marketingowe kampanie świąteczne to domena handlu detalicznego oraz branży FMCG (produktów szybkozbywalnych) z wiadomych dla większości powodów, to ta wyczekiwana co roku kwestia, dotyczy każdego podmiotu oferującego na rynku swoje produkty lub usługi. Atmosfera świąt nie jest bowiem obecna czy odczuwana wybiórczo w wybranych branżach, miejscach czy środowiskach. W określonym okresie roku zaczyna dotyczyć wszystkich, bez względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania, kolor skóry, religię, zatrudnienie, zasobność portfela czy wiele innych czynników, a przede wszystkim zaczyna dotyczyć wszystkich brandów. A skoro dotyczy niemal każdego, nie sposób nie wziąć jej pod uwagę w działaniach marketingowych jakiegokolwiek podmiotu funkcjonującego na rynku. I bez względu na to, czy w ramach kampanii świątecznej planuje on działania skierowanej tylko do klientów, tylko do partnerów biznesowych czy też tylko do pracowników, albo do wszystkich tych grup, to trzeba podejść do nich w przemyślany i kompleksowy sposób, by przyniosły oczekiwane efekty, a na pewno zapadły w pamięć odbiorców. Kampanie świąteczne nie mogą być obojętne również deweloperom, którzy być może nie zawsze czując świąteczny klimat w odniesieniu do swojego biznesu, także powinni pomyśleć o działaniach powiązanych z tym szczególnym, i często bardzo ważnym właśnie dla ich klientów, czasem.
Okres świąteczny to, pod kątem poziomu sprzedaży, czas generowania większych przychodów, w porównaniu z innymi okresami w roku. W czasie tym konsumenci są skłonni do wydawania znacznie większych kwot na różne zakupy, ale przede wszystkim skłoni są planować i marzyć o zmianie swojego położenia i statusu, również materialnego. To okres, w którym podmioty działające na rynku, szczególnie te, które wiedzą, jak uderzyć w odpowiednie „emocjonalne nuty”, które są wyjątkowo czułe w tym szczególnym dla wielu czasie, mogą zyskać znacznie więcej niż tylko zwiększoną sprzedaż. Mogą zyskać wiernych klientów i ambasadorów ich marek, którzy staną się ich własnymi influencerami, pozytywnie wpływającymi na dalszy sukces. Dzieje się tak często dzięki zapadającym w pamięć kampaniom świątecznym, o których, gdy są naprawdę dobrze przygotowane, mówi się i pisze w wielu miejscach, przez długi czas, często znacznie dłuży niż sam świąteczny okres. Jak zatem sprawić by kampania bożonarodzeniowa wpisana w strategię marketingową firmy, stała się dla organizacji najlepszym świątecznym prezentem?
Bezpłatna konsultacjaSkuteczna kampania świąteczna w kilku krokach
1. Sprawdź wyniki zeszłorocznej kampanii
Jeśli organizacja nie po raz pierwszy decyduje się na realizację działań związanych ze świętami, warto najpierw przyjrzeć się wynikom poprzedniej, by określić co i kiedy dokładnie przełożyło się na najlepsze efekty wizerunkowo-sprzedażowe. Zadawanie szczegółowych pytań i znalezienie na nie odpowiedzi, szczególnie odnoszących się do poszczególnych form wykorzystanych w odniesieniu do określonych grup odbiorców, może okazać się bardzo pomocne w planowaniu tegorocznej strategii.
Analizę taką najlepiej oczywiście przeprowadzać na początku roku, kiedy wnioski z niej są świeże (warto zatem pomyśleć o tym już dziś), ale jeśli taka analiza nie została przeprowadzona, to i tak bez względu na moment, warto zastanowić się nad wydajnością ubiegłorocznych działań.
2. Harmonogram
Okres świąteczny to nie tylko Boże Narodzenie. Istnieje wiele innych powiązanych z nim dat, które warto wykorzystać, w zależności od planowanych przekazów czy realizowanych działań. Utworzenie harmonogramu określi chronologię i czas trwania całej kampanii. Warto wziąć też pod uwagę m.in.: Black Friday, dzień zimowego przesilenia, Wigilię, Boże Narodzenie, Drugi dzień Świąt, Sylwester czy Nowy Rok. Uwzględnienie ich może w naturalny sposób ułożyć cykl kampanii i przewidzianych w jej ramach działań. Należy jednak pamiętać, by ewentualne „wysyłki” planować z odpowiednim wyprzedzeniem, by nie utknęły gdzieś w zatorach logistycznych czy natłoku innych zadań.
3. Przeanalizuj swoją obecną grupę docelową
Trzecim zadaniem jest przyjrzenie się istotnej dla danej marki grupie docelowej. Warto uwzględnić szczególnie: aktualne dane demograficzne i behawioralne, które posiada się we własnych zasobach, ale też skorzystać z zewnętrznych źródeł informacji o klientach.
Ważne jest, by uchwycić wszelkie zmiany w zachowaniu potencjalnych nabywców, wyłapać nowe trendy i odpowiednio zaktualizować persony, by planowane pod nie przekazy i działania na pewno okazały się skuteczne.
4. Rozważ kanały dotarcia
Na kolejnym etapie należy sprawdzić, jakich kanałów należy użyć do przeprowadzenia świątecznej kampanii. Poza samym wyborem ważne jest również zapewnienie spójności przekazów kampanii we wszystkich kanałach, co wpływa na jej odbiór, ale też pomaga uniknąć ewentualnego chaosu czy nawet wystąpienia kryzysu w trakcie realizacji. Najważniejsze jednak by wybrane drogi dotarcia do odbiorców były tymi, w których faktycznie odbiorcy są stale obecni. Pomyłka w tym obszarze skutkować będzie bowiem nieefektywnym wykorzystaniem budżetu.
5. Zaplanuj świąteczny przekaz marketingowy
Po powyższych punktach nadchodzi czas na zaplanowanie przekazów, jakie ma nieść ze sobą świąteczna kampania. By je stworzyć warto rozważyć:
- potrzeby odbiorców
- misję i wartości firmy
- wyróżniki działań w ramach świątecznych kampanii na tle konkurencji
- sposób dostarczania wartości klientom
- emocje, jakie chce się wywołać – czyli co klienci mają pomyśleć, poczuć i zrobić.
Najważniejszym zadaniem jest znalezienie chwytającej za serce, docierającej do świadomości i budzącej pozytywne emocje nadrzędnej narracji, która komunikuje powyższe elementy w sposób, który zachęca klientów do wchodzenia w interakcję z daną marką.
6. Wybierz narzędzia
Po zaplanowaniu przekazu nadchodzi czas, by zastanowić się nad kreatywnymi narzędziami, za pomocą których widomość płynąca od marki zostanie dostarczana do odbiorców.
Warto znaleźć coś prostego, co działa dobrze w wielu kanałach i co od razu zostanie dostrzeżone i odbije się szerokim echem na całym rynku. Należy unikać komplikowania, ponieważ zbyt złożone czy wymyślne narzędzia mogą osłabić lub całkowicie zamazać przekaz i postawić brand w niekorzystnym świetle, a przecież zawsze lepiej, by wszyscy mówili o marce tylko w pozytywnym kontekście (tym bardziej przy okazji Świąt).
7. Stwórz odpowiednią ofertę
Warto zastanowić się i przygotować odpowiednią ofertę, która zostanie użyta, by poprzez kampanię świąteczną zachęcić klientów do zakupów lub zwiększenia wydatków. Sama oferta, która w tym czasie ma trafić do potencjalnych nabywców, musi być dopasowana do przekazów i działań. Na przykład radykalne obniżenie cen nie będzie miało sensu w przypadku kampanii skupiającej się na luksusie czy wyjątkowości, czyli takich jak ma to miejsce w przypadku działalności na rynku nieruchomości. Ale darmowy prezent powyżej progu przewidywanych przez nabywców wydatków, na pewno będzie miał duży sens i spotka się z ich aprobatą.
8. Uwzględnij personalizację
Zastanów się, jak wykorzystać personalizację w całej kampanii. Chociaż wymaga ona bardzo dobrego poznania preferencji klienta, jest warta zachodu, bo to właśnie dzięki niej można dotrzeć w okresie świątecznym do tak czułych zakamarków decyzyjności danego nabywcy, do których nie da się dotrzeć w żadnym innym momencie.
Personalizacja to też niezwykle skuteczny sposób na zwiększenie zaangażowania, które w trakcie kampanii świątecznej może przełożyć się na dotarcie do kolejnych grup odbiorców.
9. Utwórz treść do kampanii
Mając już solidne podwaliny pod kampanię, nadchodzi czas na rozpoczęcie procesu tworzenie treści.
Niezbędne jest do niego zaplanowanie każdego punktu styku kampanii z klientem w każdym kanale i podjęcie decyzji, jakie zasoby treściowe muszą zostać utworzone. Następnie warto upewnić się, że teksty i inne projektowane treści, odzwierciedlają motyw i konsekwentnie dostarczają komunikat w każdym kanale dotarcia. Ten element zwykle okazuje się najbardziej czasochłonny.
10. Zoptymalizuj treści wspierające
Przy tworzeniu treść do kampanii świątecznej warto zastanowić się, czy pozostałe treści, znajdujące się w kanałach własnych (treści pomocnicze), nie wymagają optymalizacji. Warto zatem zweryfikować, do których kanałów kampania kieruje użytkowników, aby uzyskać dodatkowe informacje. Niezwykle ważne jest bowiem upewnienie się, że doświadczenie odbiorców będzie spójne podczas całej ich świątecznej „podróży”.
11. Dostosuj swoją automatyzację
Przed uruchomieniem kampanii świątecznej powinna pojawić się także refleksja nad tym, czy któryś z aktualnych elementów automatyzacji działań nie wymaga poprawek. Tak drobne szczegóły, jak spójność treści mailingu czy podziękowań z elementami bożonarodzeniowej kampanii, zwiększają ogólne wrażenia klientów, jakie zapewnia im sama kampania i przekładają się na jej wyniki.
12. Uruchom, optymalizuj, ucz się i czerp korzyści
Najlepszym momentem na start kampanii świątecznej jest koniec listopada i właśnie wtedy warto być już gotowym do jej uruchomienia. Jeśli jednak firmie nie udało się wyrobić w tym czasie z zaplanowaniem kampanii świątecznej, jeszcze nie wszystko stracone. Może nie uda się już zamówić materiałów promocyjnych z brandingiem, ale na pewno uda się jeszcze zaplanować coś, co na długo może zapaść w pamięć klientów. A co to może być?
Kampanie świąteczne deweloperów – garść pomysłów
Rolą dewelopera jest stworzenie takiej kampanii, by przedstawiciele grup, do których jest ona kierowana, czuli się wyjątkowo, poczuli spójność wartości i przekazywanych emocji oraz utożsamiali się z historią i niesionych wraz z nią przekazem. Możliwe jest użycie elementu zaskoczenia np. poprzez przygotowanie specjalnego kalendarza adwentowego dla właścicieli nowych nieruchomości, w którym każdy nowy dzień może przynosić „gadżety” potrzebne podczas remontów czy napraw, albo wskazówki związane z konserwacją i naprawami – tips&triks pochodzące od ekspertów. Dla niektórych najlepszym pomysłem będzie zbliżenie się do lokalnej społeczności poprzez np. wzięcie udziału w świątecznym wydarzeniu, które ta społeczność organizuje lub nawet jego zorganizowanie i umożliwienie nowym mieszkańcom poznanie ich bliższych i dalszych sąsiadów. Dobrym pomysłem mogą okazać się także świąteczne konkursy – np. na stroik na drzwi, choinkę lub inne ozdoby czy też na domowy przepis na potrawy lub tekst do pastorałki danej społeczności. Możliwe jest również wspólne ubieranie osiedlowej choinki, stworzenie świątecznej strefy dla mieszkańców, ale też np. przygotowanie dedykowanej kartki, która trafi do wszystkich.
Oprócz skupienia się na budowaniu społeczności bloku czy osiedla, warto również pomyśleć o najmłodszych, którzy chyba z największym utęsknieniem czekają na świąteczny czas. Można zatem zorganizować również dla nich jakieś wydarzenie lub zachęcić ich do kreatywności. Myśląc o zachętach warto np. zaproponować nabywcom, a nawet już potencjalnym nabywcom, wzięcie udziału w jakiejś akcji dobroczynnej związanej chociażby z potrzebami lokalnych instytucji niosących pomoc i wsparcie. Jeśli natomiast chce się zadziałać na wyobraźnię klientów i innych grup, można również zainwestować w wysokiej jakości grafiki, video, aranżacje, ścianki, fotolustra/fotobudki, czy nawet wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość, by wykreować odpowiedni świąteczny klimat i przenieść nabywców do ich nowych domów w świątecznym wydaniu, by mogli poczuć święta w nim wszystkimi zmysłami. Ciekawym rozwiązaniem może być również przygotowanie świątecznego przewodnika po okolicy, który może stać się lekturą obowiązkową nie tylko dla osób powiązanych z daną inwestycją. Pomysłów na ciekawe kampanie świąteczne realizowane przez dewelopera może być wiele. Ich wybór zależy przede wszystkim od analizy wcześniej wymienionych punktów oraz celu i specyfiki działania danego dewelopera.
Kampanię świąteczną warto zaplanować i zacząć realizować na długo przed jej startem, by móc wyeliminować ewentualne błędy i braki. Niezbędnym jej elementem jest również stworzenie przejrzystego procesu pomiaru wyników i możliwości szybkiego reagowania poprzez wprowadzanie odpowiednich zmian, które mogą maksymalizować jej sukces. I choć marketingowe przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia mogą być bardzo stresujące dla samych marketerów, odpowiednio wczesne opracowanie strategii, może pomóc w zachowaniu równowagi i kontroli. Jeśli jednak z jakichś powodów nie jest możliwe jej odpowiednio wczesne zaplanowanie, warto skoncentrować się na konsekwentnym dostarczaniu jasnych komunikatów, za pomocą prostych narzędzi, we wszystkich kluczowych kanałach, a w głowie mieć jedną chyba najważniejszą radę – im bardziej emocjonalnie i w punkt, względem konkretnego odbiorcy, tym lepiej. Okres świąteczny to odpowiedni czas na promocję brandu nie tylko wśród obecnych i potencjalnych klientów firmy, ale także byłych czy uśpionych. Warto pomyśleć zatem o różnych grupach, by wieść o uderzającym w najgłębiej ukryte ludzkie emocje działaniu, dotarła wszędzie, gdzie da się mówić pozytywnie o danej marce i jej ofercie dodając do tego szczere „Wesołych Świąt”.
Zapytaj ekspertów